Karpathos

zaterdag, juli 31, 2004

Kalamaris

Vandaag tussen de middag kalamaris met patates gegeten. Zo vet heb ik ze niet vaak gegeten. Naast ringetjes waren er ook bijna complete inktvissen. Gefrituurd, dat wel, maar zodra je er je mes inzette, kon je een goede studie maken van de anatomie van het beest. Doorbijten dan maar. "Lekker", zeg ik tegen Inge, een vies gezicht nauwelijks te onderdrukken.

In één of ander Aziatisch land eten ze kleine aapjes. Het levende aapje wordt aan de eettafel gescalpeerd, waarna je de warme hersentjes mag opeten.

Terwijl het aapje me denkbeeldig aankijkt, werk ik de laatste glibberige inktvis weg.
- "Een beetje vet", zeg ik ter afsluiting aan Inge.
- "Neem wat brood", zegt Inge begrijpend.

(Foto Lex en Marijke Fluitman, De eigenaren van café Karpathos)