Karpathos

zaterdag, augustus 07, 2004

Pleinvrees

Ik heb het aangedurfd. Om naar het eilandje voor de kust te zwemmen. Gisteren ontdekte ik dat je onderweg kunt staan op een richel die zich vanaf de eilandjes naar de kust uitstrekt. Vandaag heb ik de sprong gewaagd vanaf de richel naar het eilandje.

Ooit heb ik eens gelezen dat er op het eind van de Middellandse zee nog ongeveer 10 cm verschil is tussen eb en vloed. En wat blijkt, het is echt waar! Zonder twijfel, want zelf proefondervindelijk getest. Het rotsblok in de zee, zelf neergelegd, steekt tegen de avond exact 10 cm hoger uit het water dan ’s ochtends.

Kees, de buurman op het strand, heeft ook gesnorkeld. Ook naar de eilandjes.
–“Het is gek, maar als opeens de diepte in kunt kijken, krijg je een soort hoogtevrees, alsof je op een hoog gebouw staat.”, zegt Kees. Ik had exact hetzelfde, maar daarnaast een soort pleinvrees als je op een stuk komt, waar geen herkenningspunten zijn, waar je één grote zandvlakte ziet, met af en toe een uitstekende steen.

(Foto Mike de Ruiter, Olympos)