Karpathos

maandag, augustus 09, 2004

Aquafoto’s

Foto’s maken in de zee. Aquafoto’s. Kodak heeft het mogelijk gemaakt, dankzij een waterdichte wegwerpcamera. Binnen een uur heb ik 27 opnames gemaakt. Geen idee of het iets is geworden. Misschien is het wel een grijze brei met stipjes, waarvan ik er zelf bij moet vertellen dat het reusachtig grote vissen waren.

Zonder plan ben ik aan het fotograferen geslagen. Begonnen met de blauwe waterschoentjes van Inge omringd door een tiental vissen, tot en met een veld met pluizige wollen zeegras, met op de achtergrond de onmetelijke zee.

Het geluid draagt onder water heel ver. Ik hoor de ketting van de ferry die naar beneden wordt gelaten, zodat het kan aanmeren in Pigadia. Het geluidsniveau is zwak, maar heel erg scherp en duidelijk. Alsof het in je oor zit. Verbaasd kijk je om of er een motorbootje in de buurt is.

Ik probeer me voor de geest te halen welke foto’s ik allemaal gemaakt heb, maar het blijft een grote verrassing. Ik heb geprobeerd om de kleuren te vangen. Van de grillige, geelgroene rotsen onder water, verlaten zwarte waterschoen maat 43, een paar blauwe waterschoentjes met vrouwenbenen, een halve, rode zeester, een zwarte vis met gele ogen. Dat was het zo’n beetje, geen pastelkleuren.

(Foto's Kees Rietvink)