Karpathos

vrijdag, augustus 20, 2004

911

Gisteren hebben we met Kees en Annette gegeten. Lekker, bij de Orea Karpathos. Een Grieks familierestaurant: man, zijn vrouw en een zwager. Op mijn verzoek inspelend, hadden ze een mooi plekje voor ons gereserveerd.

Kees en Annette begeleiden een buurman die een hersentumor heeft en binnenkort zal overlijden. Kees praat met hem over de dood. Eerst had de buurman last van doodsangst. Over wat er na de dood op hem staat te wachten. Nu is het anders. “Ik zie het als een wandeling”, is het beeld van de buurman. “En op al mijn wandelingen tot nu toe ben ik op een goede bestemming aangekomen”. Kees wandelt ook. Ze hebben nu eenzelfde referentiekader, zoals Kees het uitdrukt. “Mijn koffer staat klaar, de reispapieren en de kaarten zijn bij elkaar gezocht”, zegt de buurman. Er klinkt een zeker optimisme in door.

In Amerika zijn gisteren duizenden doden gevallen door terroristische aanslagen. Met gekaapte vliegtuigen. Door ze zeer doelbewust op het World Trade Centre in New York, en het Pentagon in Washington, neer te laten storten. En in Pennsylvania, maar we weten niet precies wat voor schade daar is veroorzaakt. “Het zijn natuurlijk allemaal jonge mensen”, zei een verbijsterde Amsterdammer gisteren terwijl we op straat naar BBC World News stonden te kijken.

Inge komt even bij me op het strandbed liggen. Ik voel haar buikademhaling, rustig tegen mijn rug.

(Foto Lex en Marijke Fluitman: Tegenlicht)

1 Reacties:

  • Sadly, I cannot read Dutch, but I enjoyed looking at your beautiful pictures of Greece. Keep up the good work!

    By Blogger Rhi, at 19 augustus 2004 om 21:50  

Een reactie posten

<< Home